برای انتخاب بهترین بازی های مخفی کاری به چندین عنوان قدیمی و جدید، از بازی های مخفی کاری کلاسیک مثل اسپلینتر سل و هیتمن گرفته تا بازی های مدرنی مثل Dishonored، نگاه انداختیم و بهترین ها را انتخاب کردیم. برای اطلاع از جدیدترین اخبار و بروزترین رویدادهای دنیای بازی، با Acc2Shop همراه باشید.
نصف آن Bioshock است و نصف دیگرش Thief اما Dishonored، بازی فوقالعادهی استودیوی Arkane، اصلا نسخهی کپیبرداریشده به نظر نمی رسد و گیمپلی زیبای مخفیکاری-اکشن آن کاری می کند تا همیشه راه های جدید را امتحان کنید. نه تنها می توانید کل بازی را بدون المان های مخفیکاری تمام کنید بلکه می توانید بدون این که کسی متوجه حضورتان شود، هرج و مرج راه بیندازید و همهجا را منفجر کنید. می توانید به موشی تبدیل شوید، به موقعیت مخفی بروید و سپس ارتشی از موش های خونخوار و گرسنه به سراغ نگهبانی بفرستید تا او را تکهتکه کنند! هیچچیز جای این حس را نمی گیرد و این که به جایجای مکان های مخوف Dunwall سرک بکشید خود نصفی از بخش جذاب و سرگرمكنندهی بازی است.
Splinter Cell: Chaos Theory، سومین بازی سری Splinter Cell که سه سال بعد از نسخهی اول وارد بازار شد، سطح جدیدی از المان مخفیکاری را به بازی های ویدئویی معرفی کرد. سم فیشر Sam Fisher با مینی گیمی جدید برای هک کردن می توانست بدون این که نگهبانان تیری شلیک کنند، همه را یکی یکی از پای در بیاورد و به فایل ها و اسناد سیستم های مخفی با کدگذاری های سری دست پیدا کند. گیمرها می توانستند با چاقوی سم و تجهیزات قابل تغییر او نوع دیگری از گیمپلی مخفیکاری را تجربه کنند، ترکیب تجهیزات مخصوص خود را بسازند و به علاوه این که گرافیک این بازی بسیار بهتر از دیگر نسخه ها بود. Spies vs. Mercs و بخش داستانی مولتیپلیر نیز به بازی اضافه شد تا Chaos Theory به یکی از بهترین بازی هایی که نام Clancy را با خود به دوش می کشند تبدیل شود.
Splinter Cell Blacklist بعد از تاخیری طولانی منتشر شد و گیمپلی آن انگاری ترکیبی از بخش مخفیکاری بینقص بازی Chaos Theory و بخش اکشن جذاب بازی Conviction است. این بازی سه استایل متفاوت Ghost, Panther و Assault داشت و به لطف آن ها می توانستید، بدون این که هیچ تجربهای از بازی های مخفیکاری داشته باشید، تمام ماموریت ها را پشت سر بگذارید. به علاوه این که با مهارت پیشرفتهی Mark & Execute سم فیشر Sam Fisher تبدیل می شد به فرشتهی بلامنازع بیرحم مرگ! گیمپلی این بازی روانتر و سریعتر از بازی های قبلی این مجموعه است که خوب، به مذاق همه خودش نمی آید اما Blacklist نمونهی بارز بازی های مخفیکاریای است که می گوید برای مخفیکاری حتما نباید به سرعت حلزون در بازی حرکت کرد!
سری بازی های Metal Gear Solid پیشروی ژانر مخفیکاری مدرن بودند اما همهشان، به ویژه یکی دو بازی اول، گیمپلی چندان خوبی نداشتند. اما با Metal Gear Solid V: The Phantom Pain همهچیز عوض شد. The Phantom Pain، یکی از بهترین بازی های مخفیکاری-اکشن تاریخ، شبیهسازی عالی با المان های داستانی عمیق است و ساختار گیمپلی آن باعث می شود احساس کنید که رئیس بزرگ Big Boss هستید. به علاوه که عوض این که به شما گفته شود کجا بروید و چه کاری انجام دهید، باید خودتان اطلاعات جمعآوری کنید. شما می توانید دشمنان مختلف را دستگیر و آن ها را به ارتش خود اضافه کنید و مهارت های پیشرفته خود را ارتقا دهید؛ تنها محدودیتی که در شیوهی انجام دادن ماموریت ها دارید، حد و مرز تخیلات شما است.
ژانر مخفیکاری به بازی های سهبعدی محدود نمی شود و استودیوی Klei صحت این اصل را با طراحی و انتشار Mark of the Ninja به خوبی ثابت کرد. این بازی تم زیبای کارتونی دارد که مخصوص بازی های مخفیکاری چالشبرانگیز است؛ بازی هایی که باید در آن ها زمانبندی و برنامهریزی دقیق داشته باشید تا گیر نگهبانان نیفتید و کشته نشوید. با این حال، این بازی به هیچوجه بیش از حد دشوار نیست و می تواند برای تازهواردان این سبک نقطهی شروعی باشد و همچنین حال و هوای گیمرهایی را که به بازی های پرگرافیک و سهبعدی واقعی عادت کردهاند عوض کند. به علاوه این که چه کسی دوست ندارد با شمشیر نینجایش سینهی نگهبانان را بشکافد؟!
هیچ بازی مخفی کاری دیگری مثل هیتمن خاطرهانگیز نیست و IO Interactive، استودیوی بازیسازی، به خوبی این نکته در ساخت هیتمن ۳ در نظر داشته است. Hitman 3 نیز همانند دو بازی قبل چندین مرحلهی باز و بیمحدودیت با هدف هایی مختلف دارد که می توانید به هر ترتیب و روشی که دلخواهتان است آن ها را تکمیل کنید. البته که می توانید به سراغ هدفتان بروید و با تفنگی که صداخفهکن داشته باشد گلولهای در سر او بکارید اما چه نیازی به انجام این کار است وقتی خودشان هنگام عکسبرداری خودشان را می کشند؟! در سری بازیای که زمانی به شما این امکان را داد که بهجای این که جت هدف را منفجر کنید، صندلی او را از هزارپا فاصله اجکت کنید و او را بکشید، بهترین راه این است که از خلاقیت بیپایان خود برای کشتن هدف ها استفاده کنید.
از گیمپلی سادهی مخفیکاری نسخه اول گرفته تا RPG نسخه های اودیسه Odyssey و والهالا Valhalla، سری بازی های Assassin’s Creed در طی چندسال اخیر فرم های متفاوتی به خود گرفتند. یوبیسافت در Assassin’s Creed Brotherhood حقیقتا گیمپلی مخفیکاری روان و شسته رفتهای را به گیمرها داد که گاهی وقت ها اکشن هم جز آن است. همین باعث ایجاد سیستمی جدید به نام Brotherhood شد. اتزیو در این بازی به جای این که به تنهایی لشگری را از پا در آورد، افرادی را استخدام می کند تا هدف ها را به قتل برسانند. این که بتوانید با پریدن از روی پشت بام خانه ها به همراه شاگردانتان دشمن اصلی بازی و محافظانش را بکشید بسیار لذتبخش است و ویژگیای محسوب می شود که کمتر بازی مخفیکاریای تا به حال از آن استفاده کرده است.
با این که اولین بازی این مجموعه را برای لیست بهترین بازی های مخفی کاری در نظر گرفتیم، همچنین می توانستیم هرکدام از بازی های Sly Cooper را انتخاب کنیم چرا که همهشان شایستگی قرارگیری در لیست ما را دارند. Sly Cooper مناسب گیمرهای نوجوان است – البته اگر المان دزدی را در نظر نگیریم! – و ترکیبی از فاکتور مخفی کاری با سبک پلتفرمر ساده می باشد که همچنین یکی از مجموعه بازی های خاص و ویژهی کنسول دوستداشتنی PlayStation 2 است. اسلای کوپر Sly Cooper، که شرکای جرمی هم دارد، استاد مخفیکاری و فرار است، و این بازی، برخلاف دیگر بازی های این عصر صنعت گیم، اتفاقا هیچ تاکیدی روی نبرد و اکشن ندارد. بر اساس همین مجموعه دو بازی دیگر برای PS2 و سه بازی دیگر برای PS3 و PS Vita منتشر شد و ما مشتاقانه منتظر ماجراجویی دیگری از این روباه کوچک بانمک هستیم.
The Last of Us بازی مخفی کاری صرف نیست – چرا که لحظاتی کاملا اکشن و پر سر و صدا دارد – اما می توان آن را به عنوان بازی مخفی کاری در نظر گرفت و دلیل آن هم بهکارگیری المان های Stealth در لحظات خاصی از بازی است. چه سعی کنید با پرتاب بطری شیشهای از دید گروهی از کلیکرها Clicker پنهان بمانید و چه راهزنان را بدون این که گروهشان بفهمند یکی یکی از پای در آورید، از گیمپلی هوشمندانهی The Last of Us لذت خواهید برد و دوری از تیراندازی را بر هدشات کردن دشمنان ترجیح خواهید داد. همچنین در وسط تیراندازی های خطرناک جوئل می تواند فرار کند و چند نفر را بدون این که متوجهاش شوند با تجهیزاتی که در جیب خود دارد به قتل برساند.
بعضی از بهترین بازی های مخفی کاری ترکیبی از چند سبک مختلف اند و استودیوهای سازندهی آن ها طوری این المان ها را کنار هم می چینند که دیدن نتیجهی آن در چهارچوب قدیمی بازی های اکشن-ماجراجویی امکانپذیر نیست. Gunpoint چنین بازیای است؛ این بازی سبک رترو-معمایی-پلتفرمر دارد که بیشتر دربارهی یافتن راه حلی برای مشکل است تا فرارکردن از دست دشمنان و تله گذاشتن برای آن ها. راه اصلی شما برای این که بازی را جلو ببرید استفاده از ابزاری به نام Crosslink است که به شما این امکان را می دهد تا سیستم های امنیتی را به نفع خود دستکاری کنید. اما چون سبک این بازی معمایی است صرفا به این معنا نیست که تنها یک راه حل برای مشکل وجود دارد. در Gunpoint می توانید مراحل را دوباره بازی کنید به فکر هوشمندانهترین راه برای گذر از سد چالش پیشرو باشید.