برای اطلاع از جدیدترین اخبار و بروزترین رویدادهای دنیای بازی، با Acc2Shop همراه باشید.
ژاپن جزو آن دسته از کشورهایی است که افسانهها و تاریخ غنیای دارد. دوره سامورایها و جنگهای مربوطبه آنها یکی از مواردی است که تابهامروز قصههای مختلفی از آن در مدیومهای مختلفی نظیر سینما و بازیهای ویدیویی روایت شده است. برای مثال فیلمهای آکیرا کوروساوا و نوع قاببندی منحصربهفردش برای فیلمهایی که کارگردانی کرده، از جمله مواردی است که مخاطبان فیلمهای سامورایی به آن علاقهمند هستند.
حال استودیو Flying Wild Hog با الهام گرفتن از این موضوع و ساختار فیلمهای کوروساوا و همچنین الهام از داستانهای ژاپنی با محوریت ساموراییها و حمله دزدان و غارتگران، سعی کرده تا تجربه متفاوتی را ارائه دهد. Trek to Yomi در ظاهر یک تجربه بسیار خوب و دلنشین بهنظر میرسد، اما همان یک الی دو ساعت ابتدایی بازی کافی است تا متوجه شوید که تمامی تصورات شما، توهمی بیش نبوده است.
روایت مناسب نقش مهمی را در جذاب جلوه دادن داستان ایفا میکند و Trek to Yomi فاقد این مورد است. داستان بازی در دوره ادو روایت میشود. جایی که یک پسر بچه درحال تمرین کردن با استاد خود است و شوگونها به دهکدهشان حمله میکنند. حال پسرک داستان برای یافتن و کمک به استاد خود تلاش میکند خروجی کار چیزی جز کشته شدن استاد بهدست یک فرمانده شوگون نیست. اگر به اکثر بازیهای ویدیویی درگیر کننده و جذاب از حیث داستانی نگاه کنیم، میبینیم که درون مایه همه آنها یک داستان کلیشهای است، اما نوع روایت داستان و شخصیتپردازی همان داستان میتواند آن را به یک تجربه فوقالعاده و بینقص تبدیل کند.
بهعبارتی روایت داستانی مناسب نقش مهمی را در جذاب جلوه دادن داستان ایفا میکند و Trek to Yomi فاقد این مورد است. بازی بهواسطه روایت خود سعی دارد داستان رستاخیزی یک سامورای را بهتصویر بکشد، اما در این راه آنطور که باید و شاید موفق نیست. درواقع موردی که در این بازی بیشتر نظر شما را به خود جلب میکند، تصویرسازی و طراحیهای محیطی است که بهخوبی جنگ و پیامدهای آن را بهنمایش میگذارد، اما زمانیکه نوبت به قصه قهرمان داستان میشود، آنطور که باید و شاید درگیر کننده کار نشده است.
تفاوت بین ضربات سبک و سنگین در اینجا بسیار زیاد بوده و شاهد یک عدم تعادل در بازی هستیم.یکی از اصلیترین دلیلهای جذاب نبودن روایت داستانی، شخصیتپردازی نامناسب قهرمان داستان است. هیروکی، شخصیت اصلی Trek to Yomi، در طول ماجراجویی خود آنچنان اطلاعات خاصی را از گذشته و اخلاقیات خود در اختیار مخاطب قرار نمیدهد و همین مورد سبب شده تا مخاطب نتواند آنطور که باید و شاید با او و ماجراجوییاش ارتباط برقرار کند. متاسفانه Trek to Yomi حتی از نظر گیمپلی آنچیزی نیست که هواداران بازیهای هک اند اسلش منتظرش بودند.
Trek to Yomi یک بازی هک اند اسلش ماجراجویی است که هم ساختار ساید اسکرولینگ و هم ساختار سهبعدی دارد. بازیکنان بهواسطه دو نوع ضربه سبک و سنگین میتوانند به دشمنان ضربه وارد کرده و آنها را از بین ببرند. معمولا در بازیهایی که دو نوع ضربه برای آسیبرساندن به دشمنان وجود دارد، سعی میشود تا قدرت میان ضربات سبک و سنگین بهگونهای باشد که گیمپلی بازی را نامتعادل جلوه ندهد. این در حالی است که تفاوت زیادی بین ضربات سبک و سنگین در اینجا بسیار زیاد بوده و شاهد یک عدم تعادل در بازی هستیم. برای مثال، اگر یکی از باسهای ابتدایی بازی با ۱۵ الی ۲۰ ضربه سبک از بین برود، با ضربه سنگین این رقم به چهار الی پنج ضربه میرسد و شاید عدم تعادل از این نظر هستیم.
سیستم مبارزات Trek to Yomi ایدههای جالبی دارد و اگر طراحی انیمیشنهای اعمال ضربات بهتر بود، میتوانست تجربهی بسیار بهتری را ارائه دهد. سیستم کومبو زدن و انجام حرکات جدید در بازی بدین صورت است که بازیکنان با انجام کومبوهای اولیه و کشتن دشمنان به دفعات مختلف، کومبوهای جدیدتری را آزاد میکنند و با انجام ضربات جدید آزاد شده، میتوانید شیوههای مبارزهای جدید و متنوعی را برای خود رقم بزنید. همچنین سه سلاح دور بورد هم درنظر گرفته شده تا مخاطب در شرایط مختلف بتواند از آنها برای سادهتر شدن بازی استفاده کند. این در حالی است که طراحی بد انیمیشنهای حرکتی، مخصوصا به هنگام نبرد با دشمنان، موردی است که سیستم مبارزات بازی را عذابآور جلوه میدهد. همچنین نوع ضربات و مبارزات بازی هم بهگونهای است که میتوانید بعضی از دشمنان را Stun کرده و یک ضربه تمام کننده را روی آنها اعمال کنید.
تیم سازنده برای قویتر کردن کاراکتر، آیتمهایی را در جهان بازی قرار داده که با گشتوگذار میتوانید نوار سلامت و استامینا خود را افزایش دهید. بااینحال سیستم مبارزات Trek to Yomi ایدههای جالبی دارد و اگر طراحی انیمیشنهای اعمال ضربات بهتر بود، میتوانست تجربهی بسیار بهتری را ارائه دهد. از نظر بصری، سیاه و سفید بودن Trek to Yomi و قاببندیهای آن سبب شده تا بازی حس و حال سینمایی داشته باشد و حسابی چشمنواز ظاهر شود.
طراحی بد انیمیشنهای بازی فقط به مبارزات شخصیت اصلی ختم نمیشود، بلکه ضربات دشمنان هم طراحی نامناسبی ندارد و در میانپردههای بازی هم بعضی وقتها کاراکترها درحالی صحبت میکنند که لب آنها تکان نمیخورد. طراحی دشمنان بازی برای یک محصول مستقل قابل قبول است، اما باسهای بازی میتوانست طراحی بهتر و منحصربهفردتری داشته باشد. از حیث فنی، بازی فاقد باگ خاصی است، اما بعضی وقتها شاهد افت فریم به هنگام شروع مبارزات یا انفجارهای بازی هستیم.
موسیقی و صداگذاری یکی از موارد خوب بازی Trek to Yomi به حساب میآید و بهخوبی حس و حال آثار قدیمی سینمایی را القا میکند. در انتها، Trek to Yomi با وجود هفت مرحله مختلف، تجربهای بین ۶ الی ۷ ساعت را دراختیار کاربران قرار میدهد و دارای سه پایان مختلف است، اما مشکلاتی که در گیمپلی و روایت داستانی خود دارد، سبب شده تا ارزش تکرار آن در کمترین حالت ممکن قرار بگیرد. اگر از کاربران گیمپس هستید، Trek to Yomi را تجربه کنید، اما بازی را با قیمت کامل به کاربران پلی استیشن پیشنهاد نمیکنم.