تقریباً یک دهه از انتشار سومین نسخه اصلی سری Mass Effect میگذرد و به دلایل مختلف، این بازی کماکان ارزش تجربه را دارد. برای اطلاع از جدیدترین اخبار و بروزترین رویدادهای دنیای بازی، با Acc2Shop همراه باشید.
عنوان Mass Effect 3 در زمان عرضه، یک بازی بحثبرانگیز بود و مطمئنا، انتقادات زیادی که دریافت کرد کاملا موجه بودند. با این حال، بازنگری ابزار قدرتمندی است و با نگاه به گذشته، نمیتوان انکار کرد که حتی با وجود مشکلات متعدد، Mass Effect 3 یک بازی ارزشمند است. یک دهه از زمانی که بایوور (BioWare) سهگانه دوستداشتنی فضایی خود را به پایان رساند میگذرد و بازی پایانی، هنوز هم غنی بهنظر میرسد. ما قصد داریم در این مقاله نگاهی به Mass Effect 3 بیندازیم و در مورد اینکه چرا این اثر هنوز ارزش بازی کردن را دارد صحبت کنیم.
مقدمه خارقالعاده
اگر از طرفداران Mass Effect بوده باشید، به احتمال زیاد از همان لحظات اولیه بازی Mass Effect 3، انتطارات زیادی از بازی داشتهاید. حتی اگر اینطور نبود، احتمالا هنوز هم مقدمه بینظیر این بازی را به یاد دارید. افتتاحیهای باورنکردنی که راه را برای تعریف کردن بقیه داستان به خوبی باز میکند. در همان ابتدای داستان، Reaperها به زمین حمله میکنند و کهکشان بلافاصله در همه جبههها مورد حمله این دشمن قدیمی و وحشتناک قرار میگیرد که ما در دو بازی گذشته برای مبارزه با آنها آماده میشدیم. این یک شروع قوی، بینظیر و دراماتیک بود که فورا شما را جذب بازی میکرد. بدون شک Mass Effect 3 یکی از بهترین پرولوگهای تاریخ صنعت گیم را دارد.
شخصیتهای عالی
بزرگترین نقطه قوت Mass Effect و یا حداقل یکی از بزرگترین نقاط قوت آن، شخصیتهای عالی بوده است. به هر حال، بخشی از دلایل ناامیدی طرفداران از Andromeda، جذاب و گیرا نبودن شخصیتپردازی کاراکترها بود. خوشبختانه، Mass Effect 3 حتی به مقدار کوچکی چنین مشکلی نداشت. با حضور شخصیتهایی مثل Mordin، Liara، Tali، Garrus، Legion و بسیاری دیگر، سازندگان محبوبترین شخصیتهای دو بازی قبلی را بازگرداندند. این جذابیت حتی شامل شخصیتهای فرعی داستان هم میشد و سازندگان در کنار شخصیتهای اصلی، به آنها توجه زیادی کردند.
با همه این تفاسیر، مطمئنا کیفیت شخصیتپردازی همه شخصیتهای بازی در یک سطح نبودند؛ به عنوان مثال، James Vega شخصیتی نسبتا فراموششدنی است.
شخصیت THE ILLUSIVE MAN
یکی از شخصیتهای تاثیرگذار و مهم Mass Effect 3 که شایسته تمجید ویژه است، The Illusive Man نام دارد. او برای اولین بار در Mass Effect 2 معرفی شد و با حضور بینظیر و جذاب خود، فورا تاثیر عظیمی روی همه گذاشت. Mass Effect 3 بازگشت او را بهعنوان یک تهدید بسیار مهمتر و جدیتر ارائه داده و او را به یکی از آنتاگونیستهای اصلی داستان تبدیل کرد. اگر Mass Effect 3 را تجربه کرده باشید، متوجه میشوید که این شخصیت منفی چه دردسرهایی را برای گروه Normandy ایجاد کرد. هیچ چیز به اندازه یک شرور قوی با قدرتهای مغناطیسی وجود ندارد، درست نمیگویم؟
تعداد زیادی از خطوط داستانی به نتیجهگیری مطلوبی دست پیدا کردند
همه ما میدانیم که بازی Mass Effect 3 خیلی از اوقات با نتیجهگیریهای رضایت بخشی همراه نبود. اگرچه پایانبندی بازی یکی از مشکلات اصلی بود، اما نتیجهگیری نهایی را به چندین قوس روایی و مهم در بقیه قسمتهای بازی چسباند. به Genophage فکر کنید، به درگیری بین Kroganها و Turianها و اینکه چگونه همه آنها در انتهای بازی حل میشوند. به Quarians و The Geth و جنگ بیپایان آنها فکر کنید و اینکه چگونه آن داستان خاص به شکل مناسبی به پایان میرسد. به این فکر کنید که این قوسهای داستانی بازی چقدر مهم هستند.
بازی Mass Effect 3 سهگانه را از جنبههای مختلف و زیادی به شکل رضایتبخشی به پایان نمیرساند، اما پیچشهای رواییای که زمان خود به آنها اختصاص میدهد، به بهترین شکل ممکن به پایان میرسند.
لحظات فراموشنشدنی
بازی Mass Effect 3 از ابتدا تا انتها یک بازی پر حادثه است. اتفاقات زیادی رخ میدهند و پیچشهای روایی و همه چیزهای مهمی که در جریان هستند، بسیار به روایت بازی کمک میکنند. بسیاری از آن صحنهها و لحظات هنوز کاملا فراموش نشدند و در یاد بازیکنان هستند. مبارزهی Kai Leng و Thane که در Citadel اتفاق افتاد، زمانی که Shepherd تلاش میکند تا درباره ناوگان Quarians و The Geth صحبت کند، زمانی که Mordin خود را قربانی میکند تا در نهایت کار Genophage را یکسره کند و البته، همه این صحنهها بسته به انتخابهای قبلی بازیکن میتوانند متفاوت باشند.
در هر صورت، Mass Effect 3 مملو از لحظات به یادماندنی و بیشمار برای طرفداران این سری است. یک داستان حماسی که لحظه به لحظهی آن مو به تنتان سیخ میکند.
مبارزات سخت و چالشی
هر بازی Mass Effect نسبت به نسخهی قبلی خود، در بخش مبارزات پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، زمانی که سری از سبک کاورگیری الهام گرفته شده از Gears of War استفاده میکند، مبارزات Mass Effect 3 به درخشندگی مطلق میرسند. سیستم مبارزه در این بازی عالی است. اسلحههای زیادی وجود دارد که تفاوت معناداری با یکدیگر داشته و شلیک کردن همهی آنها احساس خوبی به بازیکن منتقل میکند.
استفاده از قدرتها، تواناییها و ترکیب آنها با مکانیزم تیراندازی بسیار سرگرمکننده است. تنوع دشمنان بسیار زیاد است و با انواع مختلفی از دشمنان که چالشهای منحصربهفردی ایجاد میکنند، روبرو میشوید و آنها شما مجبور به تغییر استراژی میکنند. بدون شک، مبارزات در Mass Effect 3 بهتر از تمام نسخههای قبلی است.
بستههای الحاقی ارزشمند
شرکت بایوور چند DLC باکیفیت را در طول سالیان مختلف برای بازیهای Mass Effect منتشر کرد. در حالی که Mass Effect 2 Lair of the Shadow Broker هنوز هم به عنوان بهترین DLC این سری یاد میشود، Mass Effect 3 پس از عرضه نیز پشتیبانی قابلتوجهی دریافت کرد. بسته الحاقی Omega یک سفر خوب برای بازگشت به ایستگاه فضایی سری بود که با بازگشت Aria T’Loak همراه شد. بسته الحاقی From Ashes یک اپیزود کوچک و سرگرمکننده بود که Javik را به عنوان همرزم به بازی اضافه کرد (اگرچه در آن زمان، کمی مضحک بود که یکی از اعصای Prothean به DLC تنزل داده شود).
سپس بسته الحاقی Leviatha منتشر شد، یک محصول باورنکردنی که به اعماق ریشههای The Reapers میپرداخت. در نهایت، Citadel وجود داشت که حتی میتواند برای عنوان بهترین بسته الحاقی سری، با Lair of the Shadow Broker رقابت کند. البته بهروزرسانی رایگان Extended Cut نیز پیشرفتهای قابلتوجهی در پایان بازی ایجاد کرد. در مجموع، تا آنجا که به پشتیبانی پس از عرضه مربوط میشود، بایوور در این زمینه بد عمل نکرد.
موسیقی گوشنواز
موسیقی بخش مهمی از نقاط قوت Mass Effect است که اغلب نادیده گرفته میشود. مطمئنا موسیقی متن سری به طور کلی مورد تحسین قرار گرفته است، اما معمولا تحت الشعاع تمجیدهای طرفداران از داستان، شخصیتها، گیم پلی مبتنی بر انتخاب و موارد دیگر قرار میگیرد؛ پس بیایید لحظهای وقت بگذاریم و از خوب بودن موسیقی متن Mass Effect 3 قدردانی کنیم. از لحظات غمگین بازی گرفته تا سکانسهای انفجار و پر از جنبوجوش، موسیقی بازی همیشه در بهترین کیفیت قرار دارد و نتهای مناسب را در زمانهای مناسبتر پخش میکند.
گرافیک بازی هنوز هم خوب است
تقریبا یک دهه از انتشار بازی Mass Effect 3 میگذرد، بنابراین بدیهی است که این اثر با جلوههای بصری خود شما را شگفتزده نخواهد کرد. با این حال، این جلوههای بصری هنوز هم چشمنواز و مدرن هستند. بیشتر نقاط بازی هنوز هم عالی به نظر میرسند و این مسئله کمک میکند که طراحی هنری قوی سری در اینجا نیز به طور کامل خودنمایی کند. حتی اگر به عقب برگردید و نسخه اصلی را بازی کنید، باز هم احتمالا متوجه گرافیک عالی آن در زمان خود میشوید. البته تجربه دوبارهی بازی از طریق نسخهی ریمستر گزینه بهتری است که ما را به نقطه قوت پایانی و دلیل اصلی تجربهی مجدد Mass Effect 3 میرساند.
ریمستر The Legendary Edition مثالزدنی است
بهترین چیز در مورد تجربهی مجدد Mass Effect 3 این است که یک راه آسان برای انجام آن به لطف Mass Effect: Legendary Edition وجود دارد. به دلیل کیفیت بالا و تکسچرهای بهبود یافته، طبیعی است که تجربهی Mass Effect 3 لذت بخشتر میشود. میتوان گفت که بازی Mass Effect 3 به اندازه بازی اول مورد تجربه مجدد قرار نگرفته است؛ با این وجود بازی عالی به نظر میرسد، به خوبی اجرا میشود و با وجود اینکه فاقد حالت چند نفره است، تمام بستههای الحاقی بازی را در یک تجربه واحد بستهبندی و ارائه میکند.
در همین حال، با برخی از ترفندها و تغییرات منظم در گیمپلی، تجربه را نیز به صورت خفیف اما قابل توجهی بهبود میبخشد. این بسته هماکنون از طریق سرویس گیم پس قابل دسترسی است.